CABUT GIGI

Assalamualaikum


Sapa kata cabut gigi sakit? meh nak sepuk. haha. tak da tak da tak sepuk aih.
tak sakitla wey cabut gigi. sakit pun tang dia cucuk ubat bius ja. tu pun sakit skit mcm kena gigit semut. *ni apahal dok cakap utara terabur sangat. =.='


Okey lupakan kisah utara ke semut ke sepuk ke. cuma nak ckp, tak sakit cabut gigi.  


smlm aku p cabut gigi. atas desakan tak sabo nak pakai braces. bukan sebab atas desakan jiwa raga mahupun sang suami suruh cepatcepat cabut gigi agar isteri nya cepat pakai braces dan tayang gigi besi mahal hasil dari kutipan duit derma darinya. bukanbukan.


so tak banyak ckp, lepas makan tengahari terus p alma tempat abg pernah cabut gigi. padahal serata dunia da ni servey klinik konon nya nak cari yang murahmurah tak sakitla. semua tu siasia belaka kerana tak ada yang murah. harga semua sama. standart price ok.. *ingat cabut gigi senang ka sukasuka nak murah? haha.


Ni la orang kata, bila tak sampai lagi eksaited nak cabut gigi. tapi bila da sampai depan klinik punya gelabah tak hingat. sampai rasa perut memulas macam ada baby dalam perut yang sedang mencari lorong nak keluar. pergh! lupakan saat yang da berlalu tu.


Da sampai pa lagi. masuk klinik dengan muka pucat terus p jumpa akak yg kat depan tu kata nak cabut gigi 4 batang. siap tunjuk surat lagi menunjuk kan bertapa sungguh nya nak cabut gigi. tengok keliling mak ai tak ada orang. siap la tak sempat nak ke jamban da kena panggil ni. *jantung bagai nak gugur ke lantai da.


" Adik duduk dulu. ada satu pesakit lagi. nanti dokter panggil. " satu? aku da tak reti dok diam da. dunia seakan gelap. keluar satu cina tua br lepas cabut gigi. makin jantung bergerak kencang la jawabnya. tak lama lepas tu pembantu dokter sebut nama aku.


Aku pun masuk dalam bilik dokter tinggal kan abg dengan baby aira kat luar. abg boleh dok sengih. sabo jela. sebelum tu sempat jugakla sang suami bagi semangat jitu kat aku. tapi saatsaat tu kalau bagi nasihat pun masuk kanan keluar kiri. sebab otak dan jiwa da berada atas kerusi cabut gigi tu. erk! menakutkan.


Antara percakapan yang sempat di rakam. *kat kepala otakla. ^^



dokter - ok, awak nak cabut gigi ye..? saya chek dulu ye.


aku - tak yah dokter ni ada surat. *siap sengih mintak simpati dokter.


dokter - ohh siap ada surat. ok, kita tengok dulu ye. oohh nak pasang braces. so, kena cabut 4 batang gigi dan 2 tampal. nak tampal dulu ke cabut?


aku - cabut dulu la. *dalam hati kata tak nak duadua.


dokter - ok, yang mana satu nak cabut dulu.


aku - gulp *tertelan air liur. ni, yang bawah ni. sakit tak dokter? saya 1st time cabut gigi ni. rasa nak ke jamban pun ada. *serius takut gila.


dokter - tak pa tak pa. tak sakit pun, injit bius nanti kebas tak rasa apa. mari kita tengok gigi dulu. ohh gigi ni suda sengit, panjang gigi ni. gigi awak ni kalau dlm nya senget takut patah. kalau patah kita kena korek, lepas tu buat pembedahan sikit kasi keluar gigi yang tertinggal tu. nanti jahit sikit. harga dalam 100 ke 200 la.


aku - hah? okeyokey. *tak mampu kata apa dah.


dokter - ok baring.


Siap kau baring da. masa tu aku da rasa terpaksa redha dengan apa yang bakal jadi. aku yang pergi cari nahas jumpa dokter tu. bukan dokter tu yang tarik aku jumpa dia. adoi abisla.


Masa baring tu sempat lagi dokter tu pujukpujuk aku. sangat baikla dokter perempuan cina tu.


dokter - ni saya bubuh gel sedikit nanti saya injit ye. kalau takut tengok jarum boleh pejam mata. *aku pun pejamla tapi dengar gak sayusayu je suara dokter tu cakap kat telinga aku.


dokter - ok, sikit je lagi injit ni. last kat sini. ok siap. boleh kumur kumur ye.


dokter tu biar kan aku duduk dulu sambil dia sembang ape ntah aku tak dengar sebab otak aku da tak pikir apaapa da time tu. rasa kosong jiwa melayang. haha. Lepas da melayang jauh tu terus tersentak dokter tu tegur.


dokter - sudah ada rasa kebaskebas tak? *aku angguk je sebab da rasa mulut senget. hakhak.
 okey, baring balik. kita tolak gigi ni sikit ye sebab tak boleh tarik ni. da tolak baru kita tarik. tolong pegang kepala dia.


masa tu aku nak cakap kat korang da tak ada rasa apapa da. rasa mcm kena gegargegar je gigi aku. dia tolak sana sini. gaya mcm susah. abis la aku kalau ada yang tertinggal kat dalam gusi. sebab aku nampak gaya dokter tu da angkat tangan mcm mengalah aje. aku pikir dia nak ambik barang bedah ke? ruparupanya..


dokter - sudah cabut. nasib baik gigi awak tak patah kat dalam. cantik dia keluar. panjang. ni dia. nak bawak balik tak? nanti cuci bersihbersih pakai sabun ye. *sambil dia senyum.


aku - hah? suda ke? tak ada rasa apaapa pun. ingat belum lagi.


dokter - sudahla. tak sakit kan?*aku angguk je sebab dia sumbat mulut aku dgn kapas.


fuh lega kemain rasanya. ucap terima kasih pun da bunyi sengau da. hehe. apaapa pun memang tak da rasa sakit langsung. best je. ;)



terus balik dengan hati girang. padahal lagi 3 batang kena cabut lagi. abg plak boleh sengihsengih asyik dok ckp. tak sakit kan kan kan kan? hmm abgabg.


So, pada yang nk pakai braces, kena cabut gigi. pergila jela cabut. tak sakit pun. sakit tu mainan perasaan korang je.
  

apaapa pun terima kasih ya sudi baca.


yang benar,
erin abd latip.


6 comments:

  1. tingin nk pakai braces , tpi takot . hee
    bpa eh hrga metal braces tu ? nk gak survey2 tgk ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakaila. erin pn insyaallah otw nk pakai ni. dlm proses cbut gg. nk takut npe? erin tak takut pakai braces. tapi, cabut gigi tu yg paling menakutkn. hehe²..

      harga erin buat dlm 3.5k je. hanya braces shj x trmsuk cbut, tampal or lain².. ;)

      Delete
  2. cepat-cepat abeskan cabut gigi .
    cepat-cepat pasang braces . hehe .

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha².. tgh usahakn la ni supaya cepat abeskn cabut gg. sbtg je lagi.

      adoi tak tahan da jiwa raga ni nak jadi budak besian mcm awak. ;)

      Delete
  3. harga cabut gigi brpe ea.? kos nk wat braces tue dlm rm3k-4k.. xtermasuk kos cbut ggi++.. then, check up lepas da psang braces tue kna byaran lgi x.?

    ReplyDelete
  4. Assalam. lps habis cabut 4 btg gigi tu kan.. nak kena call dokter apa semua tu kan. pastu kalau cabut contoh hari sabtu.. isnin ni dh dpt jumpa dokter. @ tunggu 1 minggu baru jumpa dokter?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...