KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA KASIH AYAH MEMBAWA BAHAGIA..

Assalammualaikum semua..

Malam ini mmg sejuk membeku. hujan petang tadi trus membawa kesejuk kan pada malam hari. Sungguh bahagia kalau dapat melenakan mata yg mengantuk. walaupun aku mgantuk tp aku ttp menahan mata ini hanya semata2 utk terus menulis coretan ini..


petang tadi time aku nk balik ke rumah, hujan turun dgn lebatnya. mengakibatkan ramai penunggang2 motosikal yg bergelar mat rempit mahupn pak rempit yg tak merempit, hanya membawa motosikal dgn laju kerana tidak mahu kebasahan akibat dek hujan yg terlampau lebat..


Aku pula yg memecut kereta dgn laju bagaikan mengelak kn lampu trafik light dr kuning ke merah, berlumba bersama2 kelajuan hujan yg lebat, memijak2 bumbung kereta honda kesayangan aku. tiba2 aku tersentap melihat seorang mat rempit menaiki moto besar yg entah berapa cc kelajuan nya memintas kereta aku dgn selamba nya.. kereta aku terus menjadi slow mungkin kerana takut untuk memotong kembali moto tu. tkut nanti moto tu kalah. so aku biarkan moto itu brlalu pergi sambil hatiku berkata sayu mayu.
 
- ish2 ish.. bahaya btol. tak jatuh ke nnt dlm hujan2 lebat mcm ni dok cilok sana cilok sni? tau la moto beso. agak2la.. org lain lek je bsh kuyup dye plak mcm mngelak basah. basah gak.. adoi. mcm2 hal la.. nnt kalau jatuh semua org ssh. mak ayah pn ssh. ssh2 aje klu jatuh depan aku. comfirm ar aku buat dek je.. spe sruh bwk laju2. pdn muka. (kejam x aku?) haha.


sambil aku mengelamun sendiri mengenang kan nsib mat moto yg tak bertauliah td, aku pn terlihat seorang pak cik yg agak uzur membawa motosikal dgn agak perlahan. sentiasa di potong oleh penunggang2 yg lain. mungkin kerana mata yg kabur akibat hujan yg lebat. basah kuyup toksah la kata. sedih aku melihatnya. kalau la aku jutawan insyaALLAH akan ku berikan sebiji kereta buat pak cik tu. tapi apakan daya aku hanya memiliki sebiji rumah sewa & sebiji kereta sahaja. (makna nya tak jutawan lagi la tu.)
- kesian nya pakcik tu. teringat pada arwah ayah. agaknya mcm tula arwah ayah naik moto dalam hujan. sggup berbasah kuyup demi mencari duit utk membesarkan 7 anak perempuan nya. Bila aku dah besar mcm ni utk membalas jasanya, dia pergi buat selama-lamanya. tiada apa yg dpt aku bls. hanya doa dpt ku kirim kan..semoga arwah ayah tergolong dalam golongan2 org yg beriman.. amin.


kini baru ku sedar kesusahan & kepayahan org tua kita hanya dia yg rasa. tak pernah sekali mengeluh mahupn menunjuk kesusahan kepada anak2. biar dia berlapar asalkan anak2 dpt makanan yg secukupnya. biar dia memakai baju yg koyak rabak asalkan anak2 memakai pakaian yg selesa. bagaikan KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA, KASIH AYAH MEMBAWA BAHAGIA.. aku setuju dgn peribahasa itu.

entry ini khas untuk arwah ayah tersayang yg telah meninggal dunia pada 02/03/2003.. walaupun aku tahu arwah tidak dapat membaca nya, ayah tetap di hati buat selamanya.
buat mak tersayang nanti anak mu coretkan sebuah cerita buatmu okey.. =)

p/s - selagi kita mempunyai kedua org tua, sayangila mereka, gembirakan la mereka, jagai la mereka & jangan sesekali melukakan hati mereka. kerana, mereka la kita mmbesar, kerana mereka la kita berjaya. jgn suda berjaya mak ayah di lupakan. tamo2 ye?!
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...