Resepi Rendang Ayam


Assalamualaikum 

Baru lepas sembang-sembang dengan mak dalam telefon. gembira dapat dengar suara mak. sedih sayu pun ada. rindu mak. Alhamdulillah mak sihat. banyak yang kitaorang sembangkan. sembang pasal itu, pasal ini. sempat gak tanya dekat mak, "mak masak apa untuk raya haji nanti? mak cakap biasa-biasa aje." tapi tau dah biasa-biasa tu banyak gak masak nya nanti. hehe. bestnya kalau dapat balik beraya, dapat jumpa mak tersayang. jumpa family tercinta dan dapat makan masakan mak. tak apa nanti hujung bulan ni in sha Allah kita jumpa. 

Lepas letak telefon terus tanya dengan abg "nak masak apa raya haji nanti?" terus teringat resepi "Rendang Ayam Mak". boleh masak kuah lontong @ lodeh sekali. suka masak kuah tu sebab senang. suami aku pun suka makan. aku lagi la suka. hehe. Lepas tu bolehla rebus nasi himpit sikit. nyummmmeh. :p



Ni gamba raya Aidilfitri aritu. (abaikan bekas kuih raya org malas tu) sebab gamba Rendang Ayam tak ada, tak masak lagi. aku tepek gamba raya aidilfitri dulu. aritu masak rendang ayam, kuah lontong dengan kuah kacang. nanti raya haji aku masak, aku ambik gamba. aku tepek lain kt dalam blog ye? so, tanpa buang masa moh kita share resepi "Rendang Ayam Mak" tu. :')

Resepi Rendang Ayam

Bahan-bahan :-

1/2 ekor ayam (daging @ kerang pun boleh)
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
sedikit lengkuas
1/2 biji kerisik
1 sudu jintan manis
1 sudu jintan putih
1 mangkuk santan
5 batang serai
beberapa helai daun kunyit
1 senduk besar cili mesin
2 keping asam keping
sedikit gula merah
minyak masak, kunyit
gula, garam, ajinamoto (secukup rasa)


Cara-caranya :-

  1. Gaulkan ayam bersama garam dan kunyit. kemudian goreng separuh masak.
  2. Tumiskan bahan-bahan yang di kisar (bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, serai, jintan manis & jintan putih)
  3. Kemudian masukkan cili mesin dan kacau sehingga cili masak, naik minyak dan bau.
  4. Letak garam, gula, ajinamoto, gula merah secukup rasa.
  5. Lepastu masukkan ayam yang di goreng tadi dan juga santan. Gaul sehingga sebati.
  6. Masukkan pula kerisik dan kacau sekejap.
  7. Akhir sekali, hiris daun kunyit dan gaulkan dalam rendang yang telah di masak dan sedia di hidangkan. 

Senangkan? ni la resepi dari mak. aku ikut bulat-bulat resepi ni. nanti ada masa aku share resepi "Lontong mak" pula. selamat mencuba. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...